
IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT 
FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA  

 
 
DR. MARK GEIER, et al., 
 
 Plaintiffs, 

 
 
 

 
 vs. 
 

    
Case No. 05-CV-1749(TFH) 

 
DEPARTMENT OF HEALTH AND 
HUMAN SERVICES, et al., 
 
 Defendants. 
 

 
 

 
 

DEFENDANT AMERICAN ACADEMY OF PEDIATRICS’ 
MOTION TO DISMISS AND/OR FOR SUMMARY JUDGMENT 

 
Defendant American Academy of Pediatrics (“AAP”) respectfully moves pursuant to 

Rule 12(b)(6) to dismiss the Complaint for failure to state a claim and/or pursuant to Rule 56 for 

summary judgment.  As set forth more fully in the accompanying memorandum of points and 

authorities, this motion should be granted and judgment entered for AAP for each of the 

following independent reasons: 

1. The statements at issue are not reasonably capable of conveying the defamatory 
meaning alleged by plaintiffs, or any defamatory meaning. 

 
2. The allegedly defamatory statements are not capable of reasonably being 

understood as actionable statements of fact. 
 
3. Plaintiffs’ claims for tortious interference are barred by the First Amendment and 

also fail at common law for multiple reasons. 
 
4. All of the causes of action are barred by the statute of limitations. 

 
WHEREFORE, AAP respectfully requests that its motion be granted and that judgment 

be entered in its favor. 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 1 of 45




 2

REQUEST FOR HEARING 
 

Pursuant to Local Rule 7(f), AAP respectfully requests a hearing on this motion. 

 

Dated:   December 1, 2005   Respectfully submitted, 

      LEVINE SULLIVAN KOCH & SCHULZ, L.L.P. 
     
 By: /s/ Jay Ward Brown    
  Jay Ward Brown (D.C. Bar No. 437686) 
  Adam J. Rappaport (D.C. Bar No. 479866) 
      1050 Seventeenth Street, N.W., Suite 800 
      Washington, DC  20036 
      (202) 508-1100 
 
      Counsel for Defendant  

American Academy of Pediatrics

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 2 of 45




IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT 
FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA  

 
 
DR. MARK GEIER, et al., 
 
 Plaintiffs, 

 
 
 

 
 vs. 
 

    
Case No. 05-CV-1749(TFH) 

 
DEPARTMENT OF HEALTH AND 
HUMAN SERVICES, et al., 
 
 Defendants. 
 

 
 

 
 
 

MEMORANDUM OF POINTS AND AUTHORITIES IN SUPPORT OF 
DEFENDANT AMERICAN ACADEMY OF PEDIATRICS’ 

MOTION TO DISMISS AND/OR FOR SUMMARY JUDGMENT 
 
 
 
 
 
Jay Ward Brown 
Adam J. Rappaport 
LEVINE SULLIVAN KOCH & SCHULZ, L.L.P. 
1050 Seventeenth Street, N.W., Suite 800 
Washington, DC  20036 
(202) 508-1100 
 
Counsel for Defendant 
American Academy of Pediatrics 

 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 3 of 45




TABLE OF CONTENTS 
 
TABLE OF AUTHORITIES ......................................................................................................... iii 

INTRODUCTION ...........................................................................................................................1 

BACKGROUND .............................................................................................................................2 

 The Public Controversy .......................................................................................................2 

 The Pediatrics Article..........................................................................................................4 

 Publication of the Article .....................................................................................................9 

 The Complaint ...................................................................................................................10 

ARGUMENT.................................................................................................................................11 

I. THE PEDIATRICS ARTICLE IS NOT ACTIONABLE IN 
DEFAMATION .................................................................................................................12 

A. The Challenged Portion Of The Pediatrics Article Is Not 
Reasonably Capable of Conveying Any Defamatory Meaning.............................12 

 1. The ordinary meaning of the Pediatrics Article is not 
defamatory .............................................................................................................13 

 2. The Pediatrics Article does not reasonably imply that the 
Geiers falsified data ......................................................................................15 

 3. The Pediatrics Article cannot in any event reasonably be 
understood as intended by AAP to convey the implication 
alleged by the Geiers.....................................................................................19 

B. Viewed In Context, Statements In The Pediatrics Article 
Regarding The Geiers Cannot Reasonably Be Understood As 
Actionable Statements Of Fact ..............................................................................21 

II. THE GEIERS CANNOT STATE A CAUSE OF ACTION FOR 
TORTIOUS INTERFERENCE WITH CONTRACT OR PROSPECTIVE 
BUSINESS RELATIONS .................................................................................................26 

A. The Geiers Cannot Use Other Causes Of Action To “End-Run” 
The First Amendment Limitations On Their Defamation Claim...........................26 

B. The Tortious Interference Claims Fail At Common Law In Any 
Event ......................................................................................................................28 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 4 of 45




ii 

III. IN THE ALTERNATIVE, AAP IS ENTITLED TO SUMMARY 
JUDGMENT BECAUSE ALL OF THE GEIERS’ CLAIMS ARE 
BARRED BY THE STATUTE OF LIMITATIONS ........................................................32 

CONCLUSION..............................................................................................................................35 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 5 of 45




iii 

TABLE OF AUTHORITIES 

CASES 
 
A.I. Trade Finance, Inc. v. Petra International Banking Corp., 62 F.3d 1454 
 (D.C. Cir. 1995) .......................................................................................................................32 

 
Agora, Inc. v. Axxess, Inc., 90 F. Supp. 2d 697 (D. Md. 2000) .....................................................12 

 
Bannum, Inc. v. Citizens for a Safe Ward Five, Inc., 383 F. Supp. 2d 32 
 (D.D.C. 2005) ....................................................................................................................29, 31 

 
Barr v. Clinton, 370 F.3d 1196 (D.C. Cir. 2004)...........................................................................11 

 
Biospherics, Inc. v. Forbes, Inc., 151 F.3d 180 (4th Cir. 1998) ....................................................22 

 
Bowhead Information Technology Services, LLC v. Catapult Technology, Ltd., 
 377 F. Supp. 2d 166 (D.D.C. 2005) .........................................................................................28 

 
Brown & Williamson Tobacco Corp. v. Jacobson, 713 F.2d 262 (7th Cir. 1983).........................30 

 
Browning v. Clinton, 292 F.3d 235 (D.C. Cir. 2002) ....................................................................32 

 
Cambridge Title Co. v. Transamerica Title Insurance Co., 817 F. Supp. 1263 
 (D. Md. 1992), aff’d, 989 F.2d 491 (4th Cir. 1993).................................................................29 

 
Chapin v. Knight-Ridder, Inc., 993 F.2d 1087 (4th Cir. 1993)......................................................17 

 
Chesapeake Publishing Corp. v. Williams, 661 A.2d 1169 (Md. 1995)............................13, 14, 19 

 
Coles v. Washington Free Weekly, Inc., 881 F. Supp. 26 (D.D.C. 1995), aff’d, 
 88 F.3d 1278 (D.C. Cir. 1996) .................................................................................................12 

 
Community for Creative Non-Violence v. Pierce, 814 F.2d 663 (D.C. Cir. 1987)......12, 14, 15, 18 

 
Connors, Fiscina, Swartz & Zimmerly v. Rees, 599 A.2d 47 (D.C. 1991) ....................................31 

 
Crowley v. Fox Broadcasting Co., 851 F. Supp. 700 (D. Md. 1994) .................................... passim 

 
Dilworth v. Dudley, 75 F.3d 307 (7th Cir. 1996).....................................................................23, 24 

 
Dulgarian v. Stone, 652 N.E.2d 603 (Mass. 1995)........................................................................30 

 
El-Ghori v. Grimes, 23 F. Supp. 2d 1259 (D. Kan. 1998).......................................................18, 19 

 
Ellis v. Time, Inc., 26 Media L. Rep. (BNA) 1225 (D.D.C. 1997) ..........................................27, 28 

 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 6 of 45




iv 

Ezrailson v. Rohrich, 65 S.W.3d 373 (Tex. App. 2001)....................................................23, 24, 25 
 

Fleming v. AT & T Information Services, 878 F.2d 1472 (D.C. Cir. 1989) ..................................13 
 

Food Lion, Inc., v. Capital Cities/ABC, Inc., 194 F.3d 505 (4th Cir. 1999)..................................27 
 

Foretich v. Advance Magazine Publishers, Inc., 765 F. Supp. 1099 (D.D.C. 1991).....................27 
 

Foretich v. Glamour, 753 F. Supp. 955 (D.D.C. 1990) .................................................................32 
 

Freyd v. Whitfield, 972 F. Supp. 940 (D. Md. 1997) ...............................................................22, 25 
 

Gregorie v. G.P. Putnam’s Sons, 81 N.E.2d 45 (N.Y. 1948) ........................................................33 
 

Huggins v. National Broadcasting Co., 1996 WL. 763337 
 (N.Y. Sup. Ct. Feb. 7, 1996) ....................................................................................................31 

 
Huggins v. Povitch, 24 Media L. Rep. (BNA) 2040 (N.Y. Sup. Ct. 1996) ...................................31 

 
Hustler Magazine v. Falwell, 485 U.S. 46 (1988) .........................................................................27 

 
Ideal Electric Security Co. v. International Fidelity Insurance Co., 129 F.3d 143 
 (D.C. Cir. 1997) .......................................................................................................................32 

 
Immuno AG. v. Moor-Jankowski, 567 N.E.2d 1270 (N.Y. 1991)..................................................24 

 
K & K Management, Inc. v. Lee, 557 A.2d 965 (Md. 1989) ...................................................29, 32 

 
Kirk v. CBS, Inc., 1987 WL. 11831 (N.D. Ill. June 4, 1987)...................................................23, 24 

 
Klayman v. Segal, 783 A.2d 607 (D.C. 2001) ...............................................................................14 

 
Lane v. Random House, Inc., 985 F. Supp. 141 (D.D.C. 1995).....................................................18 

 
Lewis v. McTavish, 673 F. Supp. 608 (D.D.C. 1987) ....................................................................22 

 
In re Lorazepam & Clorazepate Antitrust Litigation, 295 F. Supp. 2d 30 
 (D.D.C. 2003) ..........................................................................................................................11 

 
Lyon v. Campbell, 707 A.2d 850 (Md. Ct. Spec. App. 1998)........................................................31 

 
Marsh v. Hollander, 339 F. Supp. 2d 1 (D.D.C. 2004) ...................................................................2 

 
Martin v. U.S. Environmental Protection Agency, 271 F. Supp. 2d 38 (D.D.C. 2002).................11 

 
Mercer Management Consulting, Inc. v. Wilde, 920 F. Supp. 219 (D.D.C. 1996)........................28 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 7 of 45




v 

 
Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1 (1990) .....................................................................22 

 
Moldea v. New York Times Co., 22 F.3d 310 (D.C. Cir. 1994) ...............................................22, 27 

 
Moldea v. New York Times Co., 793 F. Suup. 338 (D.D.C. 1992) ................................................27 

 
Mountain States Legal Foundation v. Bush, 306 F.3d 1132 (D.C. Cir. 2002) ..............................11 

 
Mullin v. Washington Free Weekly, Inc., 785 A.2d 296 (D.C. 2001)............................................32 

 
Ollman v. Evans, 750 F.2d 970 (D.C. Cir. 1984) ..........................................................................22 

 
Palestri v. Monogram Models, Inc., 875 F.2d 66 (3d Cir. 1989) ..................................................34 

 
Partington v. Bugliosi, 56 F.3d 1147 (9th Cir. 1995) ....................................................................22 

 
Phantom Touring, Inc. v. Affiliated Publications, 953 F.2d 724 (1st Cir. 1992)...........................22 

 
Ratliff v. Farm Progress Cos., 1992 WL. 240661 (E.D. Ky. May 4, 1992)..................................33 

 
Schuler v. McGraw-Hill Cos., 989 F. Supp. 1377 (D.N.M. 1997), aff'd, 
 145 F.3d 1346 (10th Cir. 1998) ...............................................................................................30 

 
Seminole Tribe of Florida v. Times Publishing Co., 780 So. 2d 310 
 (Fla. Dist. Ct. App. 2001) ........................................................................................................31 

 
Southern Air Transport, Inc. v. American Broadcasting Cos., 670 F. Supp. 38 
 (D.D.C. 1987) ............................................................................................................................2 

 
Southern Air Transport, Inc. v. American Broadcasting Cos., 877 F.2d 1010 
 (D.C. Cir. 1989) .......................................................................................................................16 

 
Southern Volkswagen, Inc. v. Centrix Finance, LLC, 357 F. Supp. 2d 837 
 (D. Md. 2005) ..........................................................................................................................30 

 
Spengler v. Sears, Roebuck & Co., 878 A.2d 628 (Md. Ct. Spec. App.), cert. denied, 

883 A.2d 915 (Md. 2005) ........................................................................................................28 
 

Strick v. Superior Court, 192 Cal. Rptr. 314 (Cal. Ct. App. 1983)................................................33 
 

Thomas v. News World Communications, 681 F. Supp. 55 (D.D.C. 1988)...................................32 
 

Underwager v. Salter, 22 F.3d 730 (7th Cir. 1994).......................................................................24 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 8 of 45




vi 

Washington v. Smith, 893 F. Supp. 60 (D.D.C. 1995), aff'd, 80 F.3d 555 
 (D.C. Cir. 1996) ........................................................................................................... 22, 27-28 

 
Weiss v. Secretary of Health & Human Services, 2003 WL 22853059 
 (Fed. Cl. Oct. 9, 2003) .............................................................................................................31 

 
Wells v. Marton, 794 F. Supp. 1092 (S.D. Fla. 1991) ...................................................................30 

 
White v. Fraternal Order of Police, 909 F.2d 512 (D.C. Cir. 1990) ..................................... passim 

 
White v. Fraternal Order of Police, 707 F. Supp. 579 (D.D.C. 1989) ....................................12, 16 

 
STATUTES 

 
D.C. Code § 12-301(4)...................................................................................................................32 
 

OTHER AUTHORITIES 
 
F. Harper & F. James, The Law of Torts § 5.4 (1986) ...................................................................19 
 
Restatement (Second) of Torts § 563 (1977)..................................................................................19 

 
Robert D. Sack, Sack on Defamation § 2.4.5 (3d ed. 2005) ..........................................................19 
 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 9 of 45




Defendant American Academy of Pediatrics (“AAP”) respectfully submits this 

memorandum in support of its motion pursuant to Rule 12(b)(6) to dismiss and/or pursuant to 

Rule 56 for summary judgment on the Complaint filed by Dr. Mark Geier and David Geier 

(“plaintiffs” or the “Geiers”). 

INTRODUCTION 
 

This case arises out of an article published in the September 2004 issue of Pediatrics, the 

official medical journal of AAP.  The article assessed previously published medical studies 

concerning the possible association between thimerosal, a preservative used in some vaccines, 

and autism, to determine whether these studies met standards of scientific reliability.  In the 

article, the authors raised questions about or otherwise noted shortcomings in the methodologies 

employed in each of the studies examined, including four studies published by the Geiers.  

Insofar as pertinent to the Complaint, the authors observed that it was “unclear” how the Geiers 

were able to estimate the total number of vaccines containing thimerosal given to children in the 

United States because the Centers for Disease Control and Prevention (“CDC”), the indicated 

source of the Geiers’ data, did not release such information publicly. 

Based on this passage, the Geiers filed suit against AAP, the four authors of the article, 

and the Department of Health and Human Services (“HHS”), which employs two of the authors.  

Count I of the Complaint purports to assert a cause of action against AAP and the two non-

federal authors for defamation, alleging that the article accused the Geiers of falsifying their data.  

Counts II to V purport to assert causes of action against the same group of defendants for tortious 

interference with contract and with prospective business relations based on publication of the 

article.  The remaining counts are directed against the federal defendants and allege that 

publication of the article constitutes an adverse agency action and deprived the Geiers of their 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 10 of 45




2 

constitutional rights.  The two non-federal authors have moved to dismiss the Complaint as 

against them for lack of personal jurisdiction, and the federal defendants have moved to dismiss 

the Complaint for failure to state a claim against them. 

AAP now moves to dismiss the Complaint and/or for summary judgment because the 

Geiers cannot properly state a cause of action against AAP for either defamation or tortious 

interference for multiple, independent reasons: 

1. The statements at issue are not reasonably capable of conveying the defamatory 
meaning alleged by plaintiffs, or any defamatory meaning. 

 
2. The allegedly defamatory statements are not capable of reasonably being 

understood as actionable statements of fact. 
 

3. Plaintiffs’ claims for tortious interference are barred by the First Amendment and 
also fail at common law for multiple reasons. 

 
4. All of the causes of action are barred by the statute of limitations. 

 
BACKGROUND 

The Public Controversy 

For several years, there has been vigorous debate in the medical community and among 

the public at large about the safety of thimerosal.  Thimerosal is an agent that can be used as a 

vaccine preservative.  See Sarah K. Parker, et al., Thimerosal-Containing Vaccines and Autistic 

Spectrum Disorder: A Critical Review of Published Original Data, 114 Pediatrics 793, 793 

(2004) (the “Article” or the “Pediatrics Article”).1  It contains mercury, which led to concerns 

                                                           
1 A true and correct copy of the Pediatrics Article is attached hereto as Exhibit 1.  

Because it is referenced in, and central to the Complaint, the Article may properly be considered 
by the Court in the context of the portion of this motion brought pursuant to Rule 12(b)(6).  See, 
e.g., Marsh v. Hollander, 339 F. Supp. 2d 1, 5 n.4 (D.D.C. 2004) (court may consider allegedly 
defamatory material referred to in complaint and central to plaintiff’s claim in connection with 
motion to dismiss); Southern Air Transp., Inc. v. Am. Broad. Cos., 670 F. Supp. 38, 42 (D.D.C. 
1987) (court reviewed videotape and transcript of broadcast in connection with motion to 
dismiss). 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 11 of 45




3 

that its use in childhood vaccines could be harmful.  See id. at 793-94.  In July 1999, the Food 

and Drug Administration, the U.S. Public Health Service, and AAP requested that manufacturers 

remove thimerosal from vaccines where possible and, by 2001, it had been removed from nearly 

all childhood vaccines in the United States.  See id. at 794, 796.  However, it is still used in some 

influenza vaccines for children in this country, and continues to be used in other countries.  Id. 

Some believe that thimerosal is associated with increased rates of autism and other 

neurodevelopmental disorders (“NDDs”), while others believe there is no link.  See id. at 793-94.  

This debate in the scientific and medical community has resulted in numerous studies, journal 

articles, and responses to them.  See, e.g., Compl. ¶¶ 32, 40-43; Pediatrics Article at 794.  

Concerns about the safety of thimerosal also have led to controversy in the public at large.  “A 

significant number of parents are choosing to forego vaccination” of their children due to the 

unresolved controversy, Compl. ¶ 38, and pediatricians “are questioned regularly by parents 

about the possibility of an association and asked to provide their opinion on the safety of these 

vaccines,” Pediatrics Article at 794.  Congress has conducted several hearings and investigations 

related to the issue, one of which resulted in a House subcommittee report in 2003.  

Compl. ¶¶ 36, 37.  In short, the “growing public concern over vaccine safety,” id. ¶ 59, has made 

the hypothesized association between thimerosal and autism/NDDs a “controversial topic,” 

Pediatrics Article at 793. 

The Geiers are significant participants in this on-going debate.  Compl. ¶ 34 (“[t]he 

Geiers are engaged in a vigorous debate within the scientific community” about thimerosal’s 

safety).  They have jointly published several studies concluding there is an association between 

thimerosal and autism/NDDs, id. ¶ 32; Pediatrics Article at 795-97, and have both the means and 

the will to forcefully defend their research when it has been questioned, see Compl. ¶¶ 41, 43.  

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 12 of 45




4 

The Geiers have frequently been proffered as expert witnesses and served as consultants in cases 

that are part of the National Vaccine Injury Compensation Program (“NVICP”), a no-fault 

alternative dispute resolution system administered by the Court of Federal Claims and HHS that 

is designed to compensate individuals who claim they were harmed by a vaccine.  See id. ¶¶ 16-

18. 

AAP, which is a non-profit association of 60,000 pediatricians, pediatric medical 

subspecialists, and pediatric surgical specialists with its headquarters in Illinois, has published 

various articles and letters related to this controversy, including the Article challenged in this 

action, in Pediatrics, its official monthly journal.  See id. ¶ 9; see also Exhibit 1. 

The Pediatrics Article 

The challenged Article, “Thimerosal-Containing Vaccines and Autistic Spectrum 

Disorder: A Critical Review of Published Original Data,” was published in the September 2004 

issue of Pediatrics.  The Article notes that, while most pediatricians are familiar with the 

controversy over whether vaccines containing thimerosal are a cause of autism and NDDs, many 

are not familiar with the “type or quality” of the published articles that have addressed the issue.  

Pediatrics Article at 793.  By reviewing the medical literature on the potential association 

between vaccines that contain thimerosal and autism/NDDs, the authors sought to assess whether 

these studies met standards of scientific reliability and to evaluate whether the published 

evidence suggests accepting or rejecting the hypothesized link.  See id.; see also id. at 794 (“The 

purpose of this article was to identify systematically and evaluate critically the design, methods, 

analysis, and conclusions of each original research publication that has assessed the 

epidemiology of thimerosal and [autism].”). 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 13 of 45




5 

The Article reviews twelve published studies of the subject, four of which were written 

by the Geiers.  See id. at 794.  The Article first assesses “Neurodevelopmental Disorders after 

Thimerosal-Containing Vaccines: A Brief Communication,” a study authored by the Geiers and 

published in Experimental Biology and Medicine in 2003.  See Pediatrics Article at 795 & n.29.  

In this study, the Geiers concluded that there was a significant increase in the incidence of 

NDDs, including autism, in children who received doses of the diphtheria, tetanus and acellular 

petrussis vaccine (“DTaP”) that contained thimerosal.  See id. at 795. 

As the authors of the Pediatrics Article observe, in reaching their conclusion, the Geiers 

analyzed data from two sources.  See id. at 795-96.  First, the Geiers reviewed reports of 

“adverse events” following DTaP vaccinations from the Vaccine Adverse Events Reporting 

System (“VAERS”) database that is maintained and monitored by the CDC and the FDA.  See id. 

at 795.  When an adverse event is reported to VAERS, the type of vaccine and its manufacturer 

(from which it can be determined whether or not the vaccine contained thimerosal) is recorded.  

See id. at 795-96.  Second, the Geiers said they determined the total number of children in the 

United States who received DTaP vaccines containing thimerosal, and the number who received 

thimerosal-free DTaP vaccines, from the Biological Surveillance Summaries (“BSS”) of the 

CDC.  See id. at 796. 

Using the VAERS data, the Geiers counted the number of autism/NDD-related adverse 

events reported both for children who received a DTaP vaccine containing thimerosal and those 

who received a thimerosal-free DTaP vaccine.  See id. at 795.  To determine whether there was a 

greater incidence of autism/NDD-related adverse events among children who received a DTaP 

vaccine containing thimerosal, the Geiers proceeded in their study to compare the VAERS data 

concerning adverse events to the BSS data, which the Geiers said identified the total number of 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 14 of 45




6 

children in the United States who received each type of DTaP vaccine (that is, the number of 

children who received any DTaP vaccine, including both those who experienced an adverse 

event and those who did not).  See id. 

The authors of the Pediatrics Article indicate that they “identified multiple 

methodological concerns regarding [the Geiers’] article.”  Id.  First, the authors assess the 

accuracy and reliability of the VAERS data on which the Geiers relied to determine how many 

autism/NDD-related adverse events occurred, and how the Geiers used that data.  See id.  Several 

factors contributed to the “substantial inaccuracy” of the VAERS data itself, the Article notes.  

Id.  First, adverse events are likely to have been underreported to VAERS.  See id.  Contrary to 

the Geiers’ assertion, the authors observe, federal law does not require that all adverse events be 

reported to VAERS.  See id.  Only adverse events included in the NVICP’s “injury table” must 

be reported, which does not include all autism and other NDDs potentially associated with DTaP 

vaccines or thimerosal exposure.  See id.  Moreover, the Article notes, underreporting is 

particularly common where, as here, the adverse events are not part of the vaccine compensation 

program, or where they are not easily diagnosed or clearly related to vaccination.  See id. 

The authors of the Article also observe that VAERS data may be biased toward greater 

reporting of adverse events in children who received the DTaP vaccine that contained thimerosal.  

See id.  Due to the media attention to the issue following the July 1999 request that thimerosal be 

removed from childhood vaccines, parents and health care providers – either of whom can report 

an adverse event to VAERS – may have reported such events more frequently.  See id. at 796.  

This “reporting bias” could also affect how symptoms were described and how they were coded 

in VAERS.  See id.  In addition, the Article notes, a “diagnostic bias,” in which health care 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 15 of 45




7 

providers were more likely to diagnose autism and NDDs for children who were exposed to 

thimerosal, may have occurred.  See id. 

The Article also questions the Geiers’ application of the VAERS data.  The Geiers’ 

acceptance that VAERS accurately classified certain adverse events as NDD-related was 

“particularly troubling,” the authors observe.  See id. at 795.  It can take a long time for a 

physician to distinguish between autism/NDDs and other problems, but, the Article points out, 

the Geiers did not indicate in their study how they dealt with VAERS reports in which the 

diagnosis of autism/NDD overlapped with another potential diagnosis.  See id.  The authors 

similarly raise questions about the Geiers’ reliance on the VAERS data because the average age 

reported in VAERS for children with autism was below the age at which a reliable diagnosis can 

be made.  See id.  Finally, the Article points to a “significant limitation” of the Geiers’ analysis 

based on their assertion that a child’s risk was related to the total amount of his or her thimerosal 

exposure.  Id. at 796.  VAERS only reports on vaccines received within four weeks of the 

doctor’s visit associated with the adverse event, the Article observes, so it is impossible to 

discern from the VAERS data whether a child was exposed to other vaccines containing 

thimerosal during earlier periods.  See id. 

After raising these questions about the VAERS data and the Geiers’ application of it, the 

Pediatrics Article turns to assessing the Geiers’ analysis based on the BSS data concerning the 

total number of children in the United States who received thimerosal-containing and thimerosal-

free DTaP vaccines.  See id.  There are “[s]ubstantial questions regarding the accuracy of” this 

data, as well, the Article notes.  Id.  Calculation of the incidence of adverse events for each type 

of vaccine “requires the total number of children in the United States who received thimerosal-

containing DTaP (exposed) and the total number who received thimerosal-free DTaP 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 16 of 45




8 

(unexposed).”  Id.  In their published study, the Geiers “indicated the source of these data as the 

‘Biological Surveillance Summaries of the CDC.’”  Id.  In the single passage of the Article 

challenged by the Geiers in this lawsuit, however, the authors of the Pediatrics Article observe: 

CDC reports only aggregate doses distributed for DTaP and other 
vaccines and provides no manufacturer-specific data [from which it 
could be determined whether or not the vaccine contained thimerosal].  
It is unclear how the authors estimated manufacturer-specific data 
because, on the basis of agreements with manufacturers, CDC does not 
release these data.  No source is cited in the publication.  The authors 
provided no details on how total DTaP doses distributed were 
translated into number of children vaccinated with specific thimerosal-
containing or thimerosal-free vaccines, which is particularly 
problematic for a vaccine administered in a 5-dose schedule over a 4- 
to 5-year period. 

 
Id. 

The Article then proceeds to raise essentially the same questions about two other studies 

published by the Geiers because those studies were based on the same data.  See id. at 796-97.   

It bears emphasis that the Article similarly assesses whether studies of this subject 

published by other researchers meet standards of scientific reliability.  For example, the Article 

criticizes one study based on HMO records for failing to indicate whether it adequately 

accounted for the fact that children who visit clinics or hospitals are more likely than other 

children to receive vaccinations.  See id. at 797.  The data on which this study was based, the 

Pediatrics Article adds, had been analyzed three times, which created a risk of “‘investigator 

bias’ whereby the investigators’ beliefs regarding outcome could affect the analysis and results.”  

See id. at 797-98.  The Article similarly questions the methods used in a different study that 

measured the amount of mercury in children after vaccinations:  Very few of the children who 

received thimerosal-containing vaccines had blood tests within five days, when mercury levels 

would be expected to be at their highest.  See id. at 801.  That study also did not obtain 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 17 of 45




9 

“baseline” blood mercury levels, the Pediatrics Article points out, so there was no way to tell if 

there were increases after exposure.  See id.  And there was evidence that the children who 

received thimerosal-containing vaccines also had greater prenatal exposure to mercury, making 

any comparison between the two groups “problematic.”  Id.; see generally id. at 797-802 

(critically assessing all published studies on topic). 

After the Article was published, the authors were informed by the Geiers that a CDC 

employee had, despite the CDC’s long-standing policy to the contrary, provided to them data 

from the Biological Surveillance Summaries that specified the number of doses distributed by 

particular vaccine manufacturers.  See Compl. ¶ 53.  In a letter to the editor of Pediatrics 

published in the January 2005 issue, the authors acknowledged that the Geiers had acquired the 

data in question and stated that they “regret this error.”  Id.  The letter (a copy of which is 

attached hereto as Exhibit 2) explained that the CDC has collected brand-specific information on 

annual vaccine doses from manufacturers since 1962, but that this information is kept 

confidential at the manufacturers’ request.  The authors said their statement in the Pediatrics 

Article was based on this policy, and that they were not aware until after publication of the 

Article that any exception had been made. 

Publication of the Article 

The Geiers allege that the Pediatrics Article was published “[o]n or about” September 4, 

2004.  AAP, however, first published the issue of Pediatrics dated September 2004 on August 

30, 2004.  Each issue of Pediatrics is printed and bound by Cadmus Professional 

Communications in Easton, Maryland, which also prepares the copies for mailing to AAP’s 

60,000 members and other subscribers.  See Declaration of Roger F. Suchyta, M.D. (“Suchyta 

Decl.”)  ¶¶ 3, 5.  Cadmus then delivers the copies to a United States post office.  See id.  Once 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 18 of 45




10 

these copies are delivered to the Postal Service, neither AAP nor Cadmus has any further control 

over them.  See id. ¶ 6.  This regular practice was followed with respect to the September 2004 

issue.  See id. ¶ 7.  On August 30, 2004, Cadmus delivered 62,641 copies of this issue of 

Pediatrics to the Postal Service.  See id. ¶¶ 7-8 & Ex. A. 

The Complaint 

In their Complaint, the Geiers challenge one and only one passage in the Article, alleging 

that the authors’ observation that it is “unclear” how the Geiers were able to estimate the total 

number of thimerosal-containing and thimerosal-free vaccines given to children in the United 

States is false and defamatory.  Compl. ¶¶ 47, 56.  More particularly, the Geiers allege that a 

single false and defamatory implication flows from this passage:  According to the Complaint, 

the Article accuses the Geiers of “fabricating” and “falsifying key data.”2  This purported 

implication, the Complaint alleges, has “injured and will continue to injure the Geiers in their 

trade as expert witnesses and [has] damaged their reputation in the community of scientists.”  See 

id. ¶ 62. 

With regard to their claims for tortious interference with contracts and prospective 

business relations, the Geiers’ allegations are based on precisely the same conduct on which their 

cause of action for defamation is premised.  Specifically, the Geiers allege that the Article 

“defamed the Geiers by suggesting that the Geiers falsified their key data and therefore the 
                                                           

2 See Compl. ¶ 1 (Article accused Geiers of “of lying and inventing data”), ¶ 2 
(accusation was that “the Geiers had fabricated the results of their scientific investigations”), 
¶ 26 (Article said they “fabricated data”), ¶ 48 (authors made “fabrication allegation” and 
accused Geiers “of fabricating their results”), ¶ 49 (Article’s accusation was that the Geiers 
“fabricated the manufacturer-specific dose data”), ¶ 53 (authors’ letter to editor did not 
acknowledge that data were “not fabricated”), ¶ 54 (accusation in Article was “that the Geiers 
fabricated their data”), ¶ 56 (defendants “accused the Geiers of falsifying key data”), ¶ 65 
(Article suggested that “the Geiers falsified their key data”), ¶ 72 (Article alleges that Geiers 
“falsified key data”), ¶ 74 (allegation was that “the Geiers fabricated key data”), ¶ 78 (Article 
alleges that “the Geiers falsified key data”), ¶ 85 (same), ¶ 92 (same). 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 19 of 45




11 

results based upon analysis of that data.”  Id. ¶ 65; see also id. ¶¶ 72, 78, 85.  As a result of 

publication of the Article, the Geiers allege, they have been damaged in: (1) their existing 

contracts and prospective business relations “with those who seek their expert testimony in 

NVICP proceedings and in civil litigation,” id. ¶¶ 70, 83; and (2) their existing contracts and 

prospective business contracts “for patient care and medical advice,” id. ¶¶ 76, 89. 

The Geiers seek $1,000,000 in compensatory damages, an order that all defendants 

apologize for the allegedly false statements in the Article, and a declaration that the purported 

allegation that the Geiers falsified key research data was false.  AAP now moves to dismiss the 

Complaint or, in the alternative, for summary judgment. 

ARGUMENT 

Pursuant to Rule 12(b)(6), “‘[a] court must dismiss a complaint where, even assuming all 

the factual allegations are true, the plaintiff has failed to establish a right to relief based upon 

those facts.’”  Martin v. U.S. Envtl. Prot. Agency, 271 F. Supp. 2d 38, 47 (D.D.C. 2002) (citation 

omitted); see also, e.g., Barr v. Clinton, 370 F.3d 1196, 1202 (D.C. Cir. 2004) (dismissing 

complaint where “‘plaintiff can prove no set of facts in support of his claim which would entitle 

him to relief’”) (citation omitted).  Although the Court should draw all reasonable factual 

inferences in favor of the plaintiff, it is not bound to accept inferences drawn by the plaintiff that 

are not supported by the facts alleged in the complaint, nor legal conclusions presented as factual 

allegations.  See Mountain States Legal Found. v. Bush, 306 F.3d 1132, 1134 (D.C. Cir. 2002); 

In re Lorazepam & Clorazepate Antitrust Litig., 295 F. Supp. 2d 30, 34 (D.D.C. 2003) (Hogan, 

C.J.). 

It bears emphasis, however, that this Complaint challenges a published report about a 

matter of public concern.  To protect free speech and scientific inquiry from the chilling effect of 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 20 of 45




12 

lawsuits that have no legal basis, courts routinely give early scrutiny to and, where warranted, 

dismiss actions against publishers based on allegedly defamatory statements.  See, e.g., Coles v. 

Washington Free Weekly, Inc., 881 F. Supp. 26, 30 (D.D.C. 1995) (“Given the threat to the first 

amendment posed by nonmeritorious defamation actions, it is particularly appropriate for courts 

to scrutinize such actions at an early stage of the proceedings to determine whether dismissal is 

warranted.”), aff’d, 88 F.3d 1278 (D.C. Cir. 1996); White v. Fraternal Order of Police, 707 F. 

Supp. 579, 586 (D.D.C. 1989) (“‘In the First Amendment area, summary procedures are . . . 

essential.’”) (citation omitted), aff’d in relevant part, 909 F.2d 512 (D.C. Cir. 1990). 

In this case, even cursory inspection of the Complaint reveals that plaintiffs cannot 

maintain their claims against AAP as a matter of law for multiple, independent reasons. 

I. THE PEDIATRICS ARTICLE IS NOT ACTIONABLE IN DEFAMATION 
 

A. The Challenged Portion Of The Pediatrics Article Is Not Reasonably Capable 
of Conveying Any Defamatory Meaning 

 
In a defamation action, the Court must determine, as a threshold matter, whether the 

statements at issue are reasonably capable of conveying the defamatory meaning alleged by the 

plaintiff.  See White, 909 F.2d at 518; Agora, Inc. v. Axxess, Inc., 90 F. Supp. 2d 697, 702 (D. 

Md. 2000) (“the determination of whether a statement is capable of a defamatory meaning is a 

question of law to be determined by the court”).3  To be defamatory, a statement must “‘expose a 

person to public scorn, hatred, contempt or ridicule.’”  Crowley v. Fox Broad. Co., 851 F. Supp. 

700, 702 (D. Md. 1994) (citation omitted); see also Community for Creative Non-Violence v. 

Pierce, 814 F.2d 663, 670 (D.C. Cir. 1987) (“CCNV”) (statement defamatory “if it tends to injure 

                                                           
3 The Geiers reside in Maryland, but filed this action in the District of Columbia, see 

Compl. ¶¶ 3-4, thereby presenting potential choice of law issues.  As indicated throughout the 
text of this memorandum, however, the relevant aspects of Maryland and District of Columbia 
law are indistinguishable.  Consequently, for purposes of this motion, the Court need not address 
the choice of law issue. 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 21 of 45




13 

plaintiff in his trade, profession or community standing, or lower him in the estimation of the 

community”) (citations and quotation marks omitted).  However, to be actionable, an “allegedly 

defamatory remark must be more than unpleasant or offensive; the language must make the 

plaintiff appear odious, infamous, or ridiculous.”  Fleming v. AT & T Info. Servs., 878 F.2d 1472, 

1475 (D.C. Cir. 1989) (citations and quotation marks omitted); see also Crowley, 851 F. Supp. at 

702 (“‘merely offensive or unpleasant statements are not defamatory’”) (citation omitted). 

To determine whether the Article is capable of conveying the defamatory meaning 

alleged by the Geiers, the Court must consider the challenged words “as a whole,” looking at the 

statements in “the context in which they are used.”  Chesapeake Publ’g Corp. v. Williams, 661 

A.2d 1169, 1174 (Md. 1995); see also White, 909 F.2d at 526 (court must “examine the entire 

context” of publication).  “[W]ords have different meanings depending on the context in which 

they are used and a meaning not warranted by the whole publication should not be imputed.”  

Chesapeake Publ’g Corp., 661 A.2d at 1174 (citation and quotation marks omitted).  

Accordingly, in the context of this motion, the Court must review the full content of the 

Pediatrics Article, not just the single passage that the Geiers allege defamed them. 

As the discussion that follows demonstrates, however, the Article is not reasonably 

capable of conveying the meaning alleged by plaintiffs, or any defamatory meaning, as a matter 

of law. 

1. The ordinary meaning of the Pediatrics Article is not defamatory 

In determining whether the challenged words are capable of conveying a defamatory 

meaning, the Court must consider them “‘in their common and ordinary meaning, in the sense in 

which they are generally used.’” Chesapeake Publ’g Corp, 661 A.2d at 1174 (citation omitted); 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 22 of 45




14 

see also Klayman v. Segal, 783 A.2d 607, 614 (D.C. 2001) (court must consider “plain or fair 

and natural meaning of the words used”). 

Notwithstanding the Geiers’ repeated contention that the Article accuses them of 

falsifying and fabricating data, the ordinary meaning of the Article, at most, is that it was not 

clear from the face of their study as published how they were able to estimate the total number of 

thimerosal-containing and thimerosal-free vaccines given to children in the United States.  

Nowhere does the Pediatrics Article state that the Geiers “falsified,” “fabricated,” invented, or 

lied about the data concerning their estimate of the total number of each type of vaccine given to 

children in the United States.  To the contrary, the Article explains that the Geiers cited the 

“Biological Surveillance Summaries” of the CDC as their source, and noted that the CDC does 

not release manufacturer-specific data that would have allowed the Geiers to approximate how 

many of each type of vaccine had been distributed:  “It is unclear how the authors estimated 

manufacturer-specific data because, on the basis of agreements with manufacturers, CDC does 

not release these data,” the Article indicates, adding that “[n]o source is cited in the publication.”  

Pediatrics Article at 796 (emphasis added). 

Entirely apart from the fact that these statements are accurate, a statement that the source 

of data cited in a published medical study is “unclear” – the most that the Pediatrics Article can 

be said to assert about the Geiers – is simply not defamatory.  As the Court of Appeals concluded 

in similar circumstances, questions about data relied on by the authors of a study does not “tend[] 

to injure [a person] in his trade, profession or community standing” or “make the plaintiff appear 

odious, infamous, or ridiculous.”  CCNV, 814 F.2d at 670-71 (citations and quotation marks 

omitted).  In CCNV, a report issued by the Department of Housing and Urban Development 

regarding the number of homeless stated that “‘[n]o one has done a thorough census of the 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 23 of 45




15 

homeless population,’” but that “‘some observers’” had claimed that it was as high as two or 

three million.  Id. at 665, 671 (quoting report).  The report said that this estimate originated in 

testimony by CCNV before a committee of the House of Representatives, and quoted from a 

book written by two CCNV members in which they explained how they arrived at the 2.2 million 

figure.  Id.  The report, however, “repudiates these figures,” id. at 665, asserting that “‘[t]here is 

a clear need for more systematic evidence to help in assessing existing estimates,’” id. at 671 

(quoting report). 

Considering whether the report was reasonably capable of a defamatory meaning, the 

Court of Appeals held that “a reader might conclude that CCNV’s figure is grossly 

overestimated, is not the result of ‘a thorough census,’ and was not drawn from equally 

‘systematic evidence.’”  Id. (quoting report).  However, the Court of Appeals concluded, such “a 

suggestion of inaccuracy and of utilizing inadequate research is not defamatory.”  Id.4  Thus, the 

Pediatrics Article, which simply notes that the source of the data at issue is uncertain, is not 

reasonably capable of defamatory meaning as a matter of law. 

2. The Pediatrics Article does not reasonably imply that the Geiers 
falsified data 

 
Perhaps because the Article clearly is not defamatory on its face, the Geiers in their 

Complaint strenuously allege that it implies they falsified and fabricated data.  See, e.g., Compl. 

¶ 48 (“To make a public accusation that the Geiers did not actually possess the data that provided 
                                                           

4 That the Pediatrics Article is not reasonably capable of a defamatory meaning is further 
underscored by comparison to a separate set of allegedly slanderous remarks about CCNV that 
the Court of Appeals determined in that case properly gave rise to a cause of action:  Two 
government officials had expressly said that CCNV’s numbers were “‘grabbed . . . out of the 
air’” and that there was “‘no legitimate or systematic basis’” for the numbers advanced by 
CCNV.  CCNV, 814 F.2d at 671 (citation omitted).  The Court of Appeals held that a reasonable 
listener could understand “these comments as allegations that CCNV intentionally fabricated” 
the numbers.  Id. at 671-72.  No such statements are to be found anywhere in the Pediatrics 
Article at issue here. 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 24 of 45




16 

the foundation for their articles is to accuse the Geiers of fabricating their results.”); see also 

supra n.2.   As a matter of law, however, the Article is not reasonably capable of conveying such 

an implication. 

A claim for libel by implication “stems not from what is literally stated, but from what is 

implied.”  White, 909 F.2d at 518.  In determining whether a plaintiff has stated such a claim, the 

Court must consider the challenged words in the context of the entire publication and “in the 

sense in which it would be understood by the average [reader].”  Southern Air Transp., Inc. v. 

Am. Broad. Cos., 877 F.2d 1010, 1015 (D.C. Cir. 1989); see also Crowley, 851 F. Supp. at 703.  

Moreover, the Court “must be vigilant not to allow an implied defamatory meaning to be 

manufactured from words not reasonably capable of sustaining such meaning.”  White, 909 F.2d 

at 519; see also Crowley, 851 F. Supp. at 703.  Indeed, in the law of defamation, “what meaning 

a communication is capable of bearing” is a very different inquiry from identifying “the 

inferences that can reasonably be drawn from it” – “the former is the essential inquiry, under 

existing law, for determining whether a given communication is actionable.”  White, 707 F. 

Supp. at 589 n.12.  In White, Judge Gasch illustrated this “important, but subtle, point” as 

follows: 

If a newspaper accurately reported that an individual was arrested and 
charged with a crime, a reader could reasonably infer, i.e., guess, 
surmise, or derive as a probability, that the individual actually 
committed the crime.  However, unless the newspaper article, 
considered as a whole, in context, could be reasonably understood to 
express that the individual in fact committed the crime, the newspaper 
report would not be actionable, questions of privilege aside. 

 
Id. at 589 & n.12. 

In this respect, courts have rebuffed efforts to transform publications that merely raise 

legitimate questions about matters of public concern into defamatory implications of fact.  For 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 25 of 45




17 

example, in Chapin v. Knight-Ridder, Inc., the Fourth Circuit dismissed a defamation action 

based on a newspaper article that “pointedly questioned the finances” of a non-profit 

organization that had “sponsored a program to send ‘Gift Pacs’ to American soldiers in Saudi 

Arabia,” and the “apparent ‘hefty mark-up’ between the wholesale cost of the items in the Gift 

Pac and the price charged the public.”  993 F.2d 1087, 1091 (4th Cir. 1993).  The court, rejecting 

plaintiff’s contention that the article communicated the defamatory implication that he had 

defrauded the public, concluded: 

“Fundamentally, the . . . article raises questions about the Gift Pac 
project.  In the Court’s view, it is a story constructed around questions, 
not conclusions.  But the mere raising of questions is, without more, 
insufficient to sustain a defamation suit in these circumstances.  
Questions are not necessarily accusations or affronts.  Nor do they 
necessarily insinuate derogatory answers.  They may simply be, as 
they are here, expressions of uncertainty.  The . . . article advances 
alternative answers to the questions it raises, presenting both favorable 
and unfavorable views, but does not ultimately adopt any particular 
answer as correct.  From this, a reasonable reader would not be likely 
to conclude that one answer is true and the other false.” 

 
Id. at 1098 (quoting district court).  Put differently, the Fourth Circuit recognized in Chapin that 

a publication that “invite[s] the public to ask” questions about matters of pubic concern is the 

“paradigm of a properly functioning press.”  Id. at 1096.  Although the court acknowledged that 

the “answer” that “Chapin is a dishonest man . . . was certainly within the wide range of 

possibilities” flowing from the defendant’s article, that is “precisely why we need and must 

permit a free press to ask the question.”  Id. 

Simply put, raising questions about the scientific reliability of a study does not, as a 

matter of law, imply that the research was falsified or fraudulent.  Indeed, the Court of Appeals 

rejected just such a contention in CCNV.  There, the plaintiff alleged that the report at issue 

suggested that the figure of two million homeless in the United States was “‘baseless’ and 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 26 of 45




18 

therefore implies that CCNV’s estimate is fraudulent and imputes dishonesty to CCNV.”  CCNV, 

814 F.2d at 671.  After holding that the report was not defamatory on its face, the court turned to 

whether it could “possibly be construed as CCNV alleges.”  Id.  Based on the same “suggestion 

of inaccuracy and of utilizing inadequate research” that the court said was not defamatory on its 

face, the court also held it could not “conclude that a reader of average interest could reasonably 

understand the Report to signify that CCNV’s figures are fraudulent or dishonest.”  Id.  Because 

nothing stated in the report or reasonably implied by it was capable of a defamatory meaning, the 

court dismissed the libel cause of action for failure to state a claim.  See id. 

To the same effect – and equally analogous to the present case – is El-Ghori v. Grimes, 

23 F. Supp. 2d 1259 (D. Kan. 1998).  The plaintiff there, a professor at Kansas State University, 

was denied tenure.  Id. at 1261.  He alleged defamation against the Chairman of the Research 

Department, who had written a letter opposing tenure.  Id. at 1265.  The letter criticized the 

plaintiff’s research, stating, among other things, that El-Ghori had “left a statistical analysis 

incomplete in one of his published articles.”  Id.  According to El-Ghori’s complaint, this 

statement “‘insinuated that the plaintiff had falsified research data.’”  Id. at 1269 (quoting 

complaint).  The court, however, rejected that as “an unreasonable construction” of the letter.  Id.  

“Dr. Grimes asserted that Dr. El-Ghori drew an inference or made an assumption from certain 

statistical data without having fully completed the analysis necessary to prove the inference; he 

in no way asserted that plaintiff ‘falsified research data.’”  Id.; cf. Lane v. Random House, Inc., 

985 F. Supp. 141, 151-52 (D.D.C. 1995) (assertion that author on book about assassination of 

President Kennedy is “guilty of misleading the American public” does not imply that author 

intentionally deceived public). 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 27 of 45




19 

The Geiers’ contention here that AAP implied they falsified research data is just as 

unreasonable a construction of the Pediatrics Article as the constructions urged by the plaintiffs 

and firmly rejected by the courts in CCNV and El-Ghori.  The Article certainly raises questions 

about the source of the data on which the Geiers relied, but such an inquiry cannot reasonably be 

construed as an accusation that the Geiers deliberately falsified or fabricated their conclusions. 

3. The Pediatrics Article cannot in any event reasonably be understood 
as intended by AAP to convey the implication alleged by the Geiers 

 
Even were the Court to conclude that a reasonable reader could draw from the Article the 

inference that the Geiers fabricated data, the claim for libel by implication would still fail 

because the Geiers must also establish that, on its face, the Article demonstrates that AAP 

intended to convey the defamatory implication.  As a matter of law, however, the Article does 

not convey such an intention. 

In evaluating the Geiers’ libel-by-implication claim, “‘[t]he usual test applied to 

determine the meaning of a defamatory utterance is whether it was reasonably understood by the 

recipient of the communication to have been intended in the defamatory sense.’”  White, 909 

F.2d at 519 (quoting F. Harper & F. James, The Law of Torts § 5.4 (1986)); see also Crowley, 

851 F. Supp. at 702 (same); Chesapeake Publ’g Corp., 661 A.2d at 1177 (affirming directed 

verdict for newspaper defendant where news report at issue could not be construed as having 

been “intended to suggest” defamatory meaning alleged by plaintiff); Restatement (Second) of 

Torts § 563 (1977) (meaning of challenged publication is that which audience would reasonably 

understand “was intended” by publisher).  This requirement is critical where, as here, the 

plaintiffs complain of alleged implications arising from the challenged statement.  See Robert D. 

Sack, Sack on Defamation § 2.4.5, at 2-31 (3d ed. 2005) (“If unrestrained, . . . the theory of libel 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 28 of 45




20 

by implication would allow a jury to draw whatever inferences it wished from statements of 

fact.”). 

For example, in White itself, a police officer brought suit against, inter alia, the 

Washington Post and NBC, alleging that their news reports concerning routine drug tests he had 

taken falsely indicated that he had used drugs.  White, 909 F.2d at 514-16.  Specifically, the Post 

and NBC reported that White had failed his first drug test, but had passed his second.  Id.  

Although the Court of Appeals recognized that a reasonable person might infer, based on the 

facts reported in the articles and the broadcast, that White used drugs, it nevertheless held that 

the news reports at issue were not reasonably capable of conveying the defamatory meaning 

ascribed to them by plaintiff where the “word choice,” even when coupled with the reporter’s 

“dramatic intonation,” was not “sufficiently suggestive to enable a viewer to infer that [the media 

defendants] intended or endorsed a defamatory inference” that plaintiff used drugs.  Id. at 526. 

Similarly, in Crowley, an Army National Guardsman alleged that a broadcast depicting 

his efforts to save two teenagers stranded in the middle of a fast-moving river falsely portrayed 

him as a “‘victim’ who was ‘stranded’ and ‘in need of rescue.’”  851 F. Supp. at 703.  The court 

assumed that the broadcast conveyed the meaning that the plaintiff ascribed to it, but 

nevertheless held that the broadcast did “not establish a libel.”  Id.  Recognizing its obligation to 

“‘be vigilant not to allow an implied defamatory meaning to be manufactured from words not 

reasonably capable of sustaining such a meaning,’” the court held that, simply because such an 

alleged defamatory implication was possible when a portion of the broadcast was viewed in 

isolation, such a showing was insufficient to establish that the broadcast, as a whole, was 

intended to convey that implication.  Id. (citation omitted).  Since “[t]here [was] no suggestion in 

the telecast that the show intended to portray Mr. Crowley as a victim or as an idiot or as 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 29 of 45




21 

anything other than a brave, ‘well-meaning national guardsman who jumped into [sic] help’” – 

the language used in the broadcast – the plaintiff could not make the required showing.  Id.  

Here, it is clear that a reasonable person would not have understood the Pediatrics Article 

to intend or endorse the meaning that the Geiers ascribe to it.  To the contrary, the authors 

declare at the outset that the purpose of the Article “was to identify systematically and evaluate 

critically the design, methods, analysis, and conclusions of each original research publication 

that has assessed the epidemiology of thimerosal and [autism].”  Pediatrics Article at 794.  The 

Article then does just that, systematically assessing the methodology and reliability of twelve 

studies.  As for the Geiers’ studies in particular, the Pediatrics Article points out several 

“concerns” about the data on which they relied and how they used it.  Id. at 795.  In this context, 

no reasonable reader would have understood the Article, on its face, as intended by AAP to 

convey to its members and other readers that the Geiers falsified their data or conclusions.  

Rather, the Article implies no more than it expressly says:  that it was unclear from the face of 

the Geiers’ study how they estimated the total number of thimerosal-containing and thimerosal-

free vaccines given to children in the United States.  The Geiers’ attempt to state a claim for libel 

by implication therefore fails as a matter of law. 

B. Viewed In Context, Statements In The Pediatrics Article Regarding The 
Geiers Cannot Reasonably Be Understood As Actionable Statements Of Fact 

 
Even were the Court to disagree with AAP as to each of the foregoing bases for dismissal 

of the Geiers’ claim for defamation, their claim still would have to be dismissed because the 

statements in the Pediatrics Article about them and their studies were made in the context of an 

on-going scientific debate about the hypothesized association between thimerosal and autism, 

and thus constitute a non-actionable expression of opinion rather than actionable statements of 

fact.  Although the Supreme Court has declined to recognize “a wholesale defamation exemption 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 30 of 45




22 

for anything that might be labeled ‘opinion,’” Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 18 

(1990), it nevertheless has held that statements are entitled to “full constitutional protection” 

unless they can reasonably be interpreted to state or imply untrue facts.  Id. at 20; see also 

Biospherics, Inc. v. Forbes, Inc., 151 F.3d 180, 184 (4th Cir. 1998); Moldea v. New York Times 

Co., 22 F.3d 310, 313 (D.C. Cir. 1994); Freyd v. Whitfield, 972 F. Supp. 940, 945 (D. Md. 1997). 

In determining whether the Pediatrics Article constitutes actionable statements of fact or 

protected opinion, the Court must consider the broad context in which it was published, and the 

understandings and expectations that the intended audience would bring to bear on it.  See, e.g., 

Moldea, 22 F.3d at 313-15 (court is required to analyze particular publication “with an eye 

toward [the audience’s] expectations and understandings” in context in which it appears because 

“it is in part the settings of the speech in question that makes their hyperbolic nature apparent, 

and which helps determine the way in which the intended audience will receive them”); 

Biospherics, Inc., 151 F.3d at 186 (in light of its “tenor, language, and context,” stock tip story 

would not have been perceived by reasonable reader as factual statement); Washington v. Smith, 

893 F. Supp. 60, 62 (D.D.C. 1995) (readers of magazine previewing women’s college basketball 

season understand that much of its content is subjective opinion), aff’d, 80 F.3d 555 (D.C. Cir. 

1996); Lewis v. McTavish, 673 F. Supp. 608, 610-11 (D.D.C. 1987) (Hogan, J.) (in light of 

“literary context” and “broader social context,” letter to plaintiff’s superiors not an actionable 

statement of fact).5 

                                                           
5 See also, e.g., Ollman v. Evans, 750 F.2d 970, 983-84 (D.C. Cir. 1984) (en banc) 

(courts should examine “broader social context into which the statement fits” since some types of 
publications signal to their audience that what is being said or heard is not meant to be taken as 
fact); Partington v. Bugliosi, 56 F.3d 1147, 1153 (9th Cir. 1995) (“[t]he Supreme Court and other 
courts have emphasized that one must analyze a statement in its broad context” to determine 
whether it can carry defamatory meaning); Phantom Touring, Inc. v. Affiliated Publ’ns, 953 F.2d 
724, 729 (1st Cir. 1992) (where “format, tone and entire content” of challenged publication 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 31 of 45




23 

A scientific debate about a medical question of significant public concern clearly is a 

context in which the intended audience – here, medical professionals – reasonably expects the 

participants to express opinions.  Scientific and medical research is characterized by inquiry into 

uncertain and often competing ideas.  Typically, after a theory is advanced, others closely 

examine the idea, along with the data and scientific methodology on which it is based, and offer 

their opinions about all of them.  “By publishing your views you invite public criticism and 

rebuttal; you enter voluntarily into one of the submarkets of ideas and opinions and consent 

therefore to the rough competition of the marketplace.”  Dilworth v. Dudley, 75 F.3d 307, 309 

(7th Cir. 1996) (dismissing defamation claim based on academic’s criticism of mathematics 

journal article); see also, e.g., Ezrailson v. Rohrich, 65 S.W.3d 373, 382 (Tex. App. 2001) 

(“Scientists continuously call into question and test hypotheses and theories; this questioning 

advances knowledge.”); Kirk v. CBS, Inc., 1987 WL 11831, at *3 (N.D. Ill. June 4, 1987) 

(because medical science research “is a field in which many different theories and philosophies 

exist . . . different and sometimes conflicting views will be expressed by different practitioners 

and organizations”).  Accordingly, a reader of a medical journal such as Pediatrics reasonably 

would expect an article in it about a controversial subject to contain opinions about theories and 

methods. 

To permit the free and open debate that leads to advances in science, courts routinely 

instruct that views and criticism expressed in this context should not be the subject of litigation.  

“[I]n the area of medical science research, criticism of the creative research ideas of other 

medical scientists should not be restrained by fear of a defamation claim in the event the 

criticism itself also ultimately fails for lack of merit.”  Ezrailson, 65 S.W.3d at 382; see also 
                                                                                                                                                                                           
render it unreasonable to conclude that author was expressing something other than his own 
point of view, “the challenged language is immune from liability”). 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 32 of 45




24 

Immuno AG. v. Moor-Jankowski, 567 N.E.2d 1270, 1282 (N.Y. 1991) (“The chilling effect of 

protracted litigation can be especially severe for scholarly journals.”); Kirk, 1987 WL 11831, at 

*3 (“The mere expression of an opinion contrary to the views of another is insufficient to serve 

as the basis for a cause of action for libel.”).  Knowledge is better advanced when a scientist 

addresses opinions critical of his or her ideas through more speech rather than by defamation 

lawsuits: “Scientific controversies must be settled by the methods of science rather than by the 

methods of litigation.  More papers, more discussion, better data, and more satisfactory models – 

not larger award of damages – mark the path toward superior understanding of the world around 

us.”  Underwager v. Salter, 22 F.3d 730, 736 (7th Cir. 1994).  As Judge Posner observed, 

“judges are not well equipped to resolve academic controversies . . . and scholars have their own 

remedies for unfair criticism of their work – the publication of a rebuttal.”  Dilworth, 75 F.3d at 

310. 

In similar circumstances, for example, the court in Ezrailson dismissed a defamation 

claim based on a medical journal article precisely because the article voiced non-actionable 

opinions about a previously published hypothesis on a controversial public health issue.  

Specifically, Ezrailson co-authored an article theorizing that a test he had developed could help 

determine whether breast implants were leaking silicone gel into a person’s body.  See Ezrailson, 

65 S.W.3d at 377.  Three years later, another group of researchers published a journal article that 

questioned the effectiveness of a test they said was similar to plaintiff’s.  See id.  After Ezrailson 

complained, the publisher of the journal independently evaluated the latter article, and concluded 

that the research did not support its claim that plaintiff’s test was ineffective.  See id.  Although 

the publisher retracted the latter article and apologized, Ezrailson sued for defamation.  See id.  

The court, however, dismissed the case, holding that the latter article, published in the context of 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 33 of 45




25 

a medical science controversy about the safety of silicone breast implants, was not reasonably 

capable of a defamatory meaning as a matter of law.  See id. at 380, 382.  Emphasizing that 

holding the article defamatory “would serve to unduly restrict the free flow of ideas essential to 

medical science discourse,” the court concluded: 

The article was published in the context of a discussion in the medical 
science community of ideas relating to public health – ideas which are 
not only of great concern to the medical science community but to the 
public at large.  The article expressed disagreement with Ezrailson’s 
medical science ideas, and therefore “belongs to the language of 
controversy rather than the language of defamation.” 

 
Id. at 382 (quoting Dilworth, 75 F.3d at 310). 

To the same effect is Freyd v. Whitfield, which involved the “hotly contested” theory of 

repressed memories.  972 F. Supp. at 945.  After a woman claimed that she had recovered 

repressed memories of sexual abuse by her parents, the parents established an organization 

contesting the existence of traumatic amnesia and repressed memories.  See id. at 942.  The 

defendant, a trauma psychologist, discussed the family’s case at several professional 

conferences, expressing his belief in repressed memories in general and in the daughter’s 

accusations specifically.  See id. at 943.  The court dismissed the parents’ defamation case 

against Whitfield because, in the context of the controversy over repressed memories, his 

“remarks are non-actionable as constitutionally protected opinion.”  Id. at 946.  Opinions 

regarding a theory about which there is “‘no uniform agreement’” in the medical, scientific, and 

legal communities “are particularly appropriate, and expected, in the broader social context of an 

academic lecture,” the court concluded.  Id. at 945-46 (citation omitted).  In addition, a 

reasonable listener hearing Whitfield’s statements in the context of a lecture on repressed 

memory theory “would recognize their subjective character and discount them accordingly.”  Id. 

at 946. 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 34 of 45




26 

For the same reasons, the defamation claim here also should be dismissed.  In the broad 

social context of scientific debate, and in the specific context of the controversy over the safety 

of thimerosal, the intended audience for the Pediatrics Article reasonably would have understood 

the authors of the Article – which expressly was intended as an evaluation of the scientific merit 

of other published studies – to be voicing opinions about the Geiers’ ideas and scientific 

methods.  Accordingly, the statements in the Pediatrics Article are not reasonably understood as 

actionable statements of fact about the Geiers. 

II. THE GEIERS CANNOT STATE A CAUSE OF ACTION FOR TORTIOUS 
INTERFERENCE WITH CONTRACT OR PROSPECTIVE BUSINESS 
RELATIONS 

 
The Geiers’ tortious interference claims all fail as matter a law, both because they cannot 

invoke these torts to “end-run” the First Amendment strictures applicable to their defamation 

claim, and because the Complaint is defective at common law as well. 

A. The Geiers Cannot Use Other Causes Of Action To “End-Run” The First 
Amendment Limitations On Their Defamation Claim 

 
The Geiers assert claims against AAP for tortious interference with contracts and 

prospective business relations in Counts II through V of their Complaint.  See Compl. ¶¶ 65, 72, 

78, 85.  Based on precisely the same conduct on which their defamation claim is premised – 

publication of the Article – the Geiers allege they have been damaged in: (1) their existing 

contracts and prospective business relations “with those who seek their expert testimony in 

NVICP proceedings and in civil litigation,” id. ¶¶ 70, 83; and (2) their existing contracts and 

prospective business relations “for patient care and medical advice,” id. ¶¶ 76, 89.  Indeed, the 

Geiers expressly allege that all of their purported damages flow directly from publication of the 

Article. 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 35 of 45




27 

The Geiers, however, may not evade the requirements of the law of defamation and the 

First Amendment in this manner.  Any cause of action seeking damages for reputational or 

related injury sustained as a result of a publication, no matter how denominated in plaintiffs’ 

complaint, is subject to all of the defenses that govern claims for defamation.  In Hustler 

Magazine v. Falwell, 485 U.S. 46 (1988), the plaintiff similarly attempted to avoid the strictures 

of defamation law by bringing an intentional infliction of emotional distress claim based solely 

on a publication that plaintiff contended injured him.  The Supreme Court, however, rejected the 

plaintiff’s maneuver, and Falwell stands for the proposition that courts may not permit plaintiffs, 

through creative pleading, to invoke other torts as a means of “end-running . . . requirements of 

defamation law.”  Foretich v. Advance Magazine Publishers, Inc., 765 F. Supp. 1099, 1104 

(D.D.C. 1991). 

Indeed, courts around the country routinely refuse to permit plaintiffs to circumvent the 

law of defamation in this manner.  In Moldea, for example, the Court of Appeals held that “a 

plaintiff may not use related causes of action to avoid the constitutional requisites of a 

defamation claim,” and denied as futile the plaintiff’s motion to amend his failed defamation 

claim to add a claim for interference with prospective business relations.  22 F.3d at 319-20 

(affirming Moldea v. New York Times Co., 793 F. Supp. 338 (D.D.C. 1992)); see also, e.g., Ellis 

v. Time, Inc., 26 Media L. Rep. (BNA) 1225, 1236 (D.D.C. 1997) (statements protected from 

liability for defamation may not form basis of claim for tortious interference with business 

relations).6  Accordingly, because the Geiers’ defamation claim fails as a matter of law for the 

reasons stated above, their tortious interference claims should be dismissed as well. 

                                                           
6 See also, e.g., Food Lion, Inc., v. Capital Cities/ABC, Inc., 194 F.3d 505, 522 (4th Cir. 

1999) (where plaintiff sought “to recover defamation-type damages under non-reputational tort 
claims, without satisfying the stricter (First Amendment) standards of a defamation claim,” such 
an “end-run around First Amendment strictures is foreclosed by Hustler”); Washington, 893 F. 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 36 of 45




28 

B. The Tortious Interference Claims Fail At Common Law In Any Event 
 
Even if the First Amendment did not require dismissal of the tortious interference claims, 

they still fail as a matter of law for several reasons.  First, to state a claim for tortious 

interference, a plaintiff must prove “‘that the defendant’s conduct in interfering with contract or 

business relations was accomplished through improper means.’”  Spengler v. Sears, Roebuck & 

Co., 878 A.2d 628, 641-42 (Md. Ct. Spec. App.) (emphasis in original) (citation omitted), cert. 

denied, 883 A.2d 915 (Md. 2005); see also, e.g., Mercer Mgmt. Consulting, Inc. v. Wilde, 920 F. 

Supp. 219, 239 (D.D.C. 1996) (plaintiff must show that “the defendants’ interference [was] 

improper”).  Means that are “improper” include such activities as fraud, violence and the 

initiation of baseless civil lawsuits.  Mercer Mgmt. Consulting, Inc., 920 F. Supp. at  239.  

Clearly, the Geiers do not allege that AAP engaged in any such conduct.  Concededly, some 

courts also consider defamation to be improper conduct for the purposes of tortious interference 

claims.  See, e.g., Spengler, 878 A.2d at 642; Bowhead Info. Tech. Servs., LLC v. Catapult Tech., 

Ltd., 377 F. Supp. 2d 166, 175 (D.D.C. 2005).  However, as demonstrated above, the Geiers have 

failed to state a claim for defamation as a matter of law.  As a result, they cannot show that AAP 

engaged in any improper conduct.  See, e.g., Spengler, 878 A.2d at 642 (dismissing interference 

with business relationship claim where plaintiff’s defamation claim failed); Ellis, 26 Media L. 

Rep. at 1236 (same to extent tortious interference claim was based on allegedly defamatory 

publication). 

Second, to state a claim for tortious interference, “a plaintiff must show that the 

defendant’s conduct was ‘directed at’ an existing or prospective economic relationship between 

                                                                                                                                                                                           
Supp. at 64 (dismissing claim for intentional infliction of emotional distress because “[i]t is well 
settled law that a plaintiff ‘may not use related causes of action to avoid the constitutional 
requisites of a defamation claim’”) (citation omitted). 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 37 of 45




29 

the plaintiff and a third party.  The interference cannot be a mere ‘incidental effect’ of the 

allegedly wrongful conduct of the defendant.”  Cambridge Title Co. v. Transamerica Title Ins. 

Co., 817 F. Supp. 1263, 1276 (D. Md. 1992) (citations omitted) (where defendant merely availed 

itself of remedies available under agreement and had “no ulterior motive,” it did not act “for the 

purpose of disrupting negotiations” between plaintiff and third party and any resulting 

interference “was merely an incidental effect” of defendant’s conduct), aff’d, 989 F.2d 491 (4th 

Cir. 1993) (unpublished opinion); see also K & K Mgmt., Inc. v. Lee, 557 A.2d 965, 977 (Md. 

1989) (rejecting tortious interference claims arising from defendants’ breach of contract where 

plaintiffs’ alleged loss of business “was an incidental effect of [defendants’] breach of the 

Agreement and not the object or purpose of the breach”); Bannum, Inc. v. Citizens for a Safe 

Ward Five, Inc., 383 F. Supp. 2d 32, 45 (D.D.C. 2005) (no liability without “‘strong showing of 

intent’”) (citation omitted). 

Nowhere in the allegations offered in support of their interference claims do the Geiers 

allege that AAP engaged in wrongful conduct “directed at” plaintiffs’ existing contracts or 

prospective economic relations, nor could they.  Even putting the best possible face on the 

Geiers’ Complaint, and importing into the interference claims factual allegations that the Geiers 

expressly advance only in support of their defamation claim, the most that can be said is that the 

Complaint conclusorily attributes to defendants a variety of motives in publishing the Article, 

including “discrediting the Geiers in the on-going debate on the possible links” between 

thimerosal and autism, defusing “the growing public concern over vaccine safety,” and damaging 

the Geiers “in an effort to make it economically more difficult for the Geiers to continue 

pursuing their research.”  Compl. ¶¶ 58-60.  Only the last of these conclusory assertions 

conceivably could be seen as a claim that AAP’s conduct was directed at plaintiffs’ existing 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 38 of 45




30 

contracts or prospective economic relations.  However, a bald assertion that a person made 

allegedly defamatory statements with the intent to cause economic harm “is not sufficient to 

withstand” a motion to dismiss a tortious interference claim when the plaintiff offers no facts to 

indicate how it arrived at this conclusion.  Southern Volkswagen, Inc. v. Centrix Fin., LLC, 357 

F. Supp. 2d 837, 852 n.6 (D. Md. 2005). 

Moreover, it is well-established that disseminating news and similar information to the 

public is neither wrongful nor directed at existing or prospective economic relationships.  See, 

e.g., Brown & Williamson Tobacco Corp. v. Jacobson, 713 F.2d 262, 274 (7th Cir. 1983) 

(dismissing tortious interference claim on ground that “it is evident that [plaintiff] does not 

believe that the defendants’ interest was otherwise than to attract viewers”); Dulgarian v. Stone, 

652 N.E.2d 603, 609 (Mass. 1995) (granting summary judgment to defendants on tortious 

interference claims where “[t]here is no indication that the report was broadcast for any reason 

other than the reporting on an issue of public concern”).7  As one court has explained: 

[A press entity] whose motive and conduct is intended to foster public 
awareness or debate cannot be found to have engaged in the wrongful 
or improper conduct required to sustain a claim for interference with 
contractual relations.  Here, the broadcaster’s first amendment right to 
broadcast an issue of public importance, its lack of any motive to harm 
the plaintiff, and obvious societal interest in encouraging freedom of 
the press, negate essential elements of the tort. 
 

                                                           
7 See also Schuler v. McGraw-Hill Cos., 989 F. Supp. 1377, 1391 (D.N.M. 1997) 

(dismissing tortious interference claim predicated on publication of article critical of plaintiff 
where “there is simply no evidence that Defendants acted with an improper motive or used 
improper means when they published the article”), aff’d, 145 F.3d 1346 (10th Cir. 1998); Wells 
v. Marton, 794 F. Supp. 1092, 1097-98 (S.D. Fla. 1991) (granting summary judgment for 
defendants on tortious interference claim after concluding that defendant’s “‘sole interest in 
interviewing [plaintiff] was to obtain and to disseminate important information’”) (citation 
omitted); Seminole Tribe of Fla. v. Times Publ’g Co., 780 So. 2d 310, 318 (Fla. Dist. Ct. App. 
2001) (questioning “whether this common law cause of action could ever be stretched to cover a 
case involving news gathering and publications”). 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 39 of 45




31 

Huggins v. Povitch, 24 Media L. Rep. (BNA) 2040, 2047-48 (N.Y. Sup. Ct. 1996); see also 

Huggins v. Nat’l Broad. Co., 1996 WL 763337, at *4 (N.Y. Sup. Ct. Feb. 7, 1996) (“[a]ny 

interference that occurred was merely incidental to defendants’ exercise of their constitutional 

right to broadcast newsworthy information” and “[d]efendants’ purpose was a legitimate one and 

did not involve an intent to unjustifiably interfere” with contract). 

Third, the Geiers do not allege and cannot prove that publication of the Article caused 

harm to their contracts or prospective business relations.  See, e.g., Lyon v. Campbell, 707 A.2d 

850, 859-60 (Md. Ct. Spec. App. 1998) (plaintiff must prove that “defendant’s wrongful or 

unlawful conduct proximately caused the injury alleged”); Connors, Fiscina, Swartz & Zimmerly 

v. Rees, 599 A.2d 47, 51 (D.C. 1991) (same).  Even if the Geiers had alleged causation, it cannot 

be disputed that much starker questions about the Geiers and their credibility were raised 

repeatedly by others, including the Court of Federal Claims, before the Article was published.  

See, e.g., Weiss v. Secretary of Health & Human Servs., 2003 WL 22853059, at *2 (Fed. Cl. Oct. 

9, 2003) (expressing doubts about Dr. Mark Geier’s qualifications as an expert witness and 

listing other NVICP cases in which his testimony was “accorded no weight”) (attached as 

Exhibit 5 to the federal defendants’ motion to dismiss).  Indeed, courts have held that plaintiffs 

failed to establish causation even where the connection between the alleged conduct and the 

harm is much closer than could possibly be alleged here.  See, e.g., Connors, Fiscina, Swartz & 

Zimmerly, 599 A.2d at 51 (lawyer “blatantly lied” to prospective clients and defamed law firm, 

but this conduct did not proximately cause clients to terminate relations with firm).8 

                                                           
 8 Additionally, the Geiers’ claims for tortious interference with contract also should be 
dismissed because plaintiffs fail to allege the breach of any existing contract.  As for the 
contracts the Geiers assert they had entered into to testify as expert witnesses in NVICP 
proceedings, see Compl. ¶ 19, there is no allegation in the Complaint that those contracts were 
actually breached, see Bannum, 383 F. Supp. 2d at 44 (dismissing claim for tortious interference 
with contract because plaintiff “has alleged no actual breach of its contract”).  The Complaint 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 40 of 45




32 

For these reasons, too, Counts II to V should be dismissed as against AAP. 

III. IN THE ALTERNATIVE, AAP IS ENTITLED TO SUMMARY JUDGMENT 
BECAUSE ALL OF THE GEIERS’ CLAIMS ARE BARRED BY THE STATUTE 
OF LIMITATIONS 

 
If the Court should for some reason conclude that one or more of the Geiers’ causes of 

action survive AAP’s motion to dismiss pursuant to Rule 12(b)(6), AAP in the alternative is 

entitled to summary judgment pursuant to Rule 56 because all of the Geiers’ claims are barred by 

the statute of limitations.  AAP published the Article on August 30, 2004, but the Geiers did not 

file this action until September 1, 2005 – after the applicable limitations period expired. 

The statute of limitations for the Geiers’ defamation claim is one year.  D.C. Code           

§ 12-301(4).9  Their tortious interference claims are subject to the same one year statute of 

limitations because there is no prescribed limitations period for them, and they are “intertwined” 

with the defamation claim.  See, e.g., Browning v. Clinton, 292 F.3d 235, 244 (D.C. Cir. 2002). 

For defamation claims, the limitations period begins to accrue on the date of publication.  

E.g., Mullin v. Washington Free Weekly, Inc., 785 A.2d 296, 299 (D.C. 2001); Foretich v. 

Glamour, 753 F. Supp. 955, 961 (D.D.C. 1990); Thomas v. News World Commc’ns, 681 F. Supp. 

55, 73 (D.D.C. 1988).  As this Court’s docket reflects, the Complaint was filed on September 1, 

                                                                                                                                                                                           
vaguely alleges that the Geiers had contracts for “patient care and medical advice” that were 
severed, see Compl. ¶ 75, but fails to specify any particular contract the Geiers allege was 
breached, see K & K Mgmt., Inc., 557 A.2d at 974 (plaintiff required to specify particular 
contract that was breached). 
 

9 Where, as here, federal jurisdiction is based on diversity of citizenship, courts apply the 
choice-of-law rules of the jurisdiction in which they sit.  See Ideal Elec. Sec. Co. v. Int’l Fid. Ins. 
Co., 129 F.3d 143, 148 (D.C. Cir. 1997).  The District of Columbia’s choice of law rules treat 
statutes of limitation as procedural, and therefore its courts apply the District’s own statutes of 
limitations even where another state’s substantive law might govern other issues.  See A.I. Trade 
Fin., Inc. v. Petra Int’l Banking Corp., 62 F.3d 1454, 1458 (D.C. Cir. 1995).  Forum law also 
controls “the legal rules for determining whether the statute has run.”  Foretich v. Glamour, 753 
F. Supp. 955, 960 (D.D.C. 1990). 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 41 of 45




33 

2005.  The Geiers allege that AAP published the Article “[o]n or about September 4, 2004.”  

Compl. ¶ 44.  If this were so, their claims against AAP would have been filed within the statute 

of limitations.  The Geiers, however, are mistaken. 

While it appears no District of Columbia court has addressed the issue, other courts have 

held that, for periodicals that are mailed to subscribers, the date of publication for limitations 

purposes is the date the periodical is placed in the mail.  “In ascertaining the date of publication, 

the courts have looked to the mailing date to subscribers on the theory that the publisher is 

thereby divested of control” over the publication.  Strick v. Superior Court, 192 Cal. Rptr. 314, 

317 (Cal. Ct. App. 1983).  For example, in Ratliff v. Farm Progress Cos., the defendant 

published three farm-related magazines that were sold only by mail subscription.  1992 WL 

240661, at *2 (E.D. Ky. May 4, 1992).  The issues bearing the date December 5, 1989 on the 

cover contained an article about fraud in the grain industry.  Id. at *1.  Despite the cover date, the 

magazines were mailed to subscribers on November 30 and December 1, according to postal 

receipts provided by the defendant.  Id. at *3.  Noting that “[t]he established rule is that the date 

of publication is the date ‘when the finished product is released by the publisher for sale in 

accord with trade practice,’” id. at *2 (quoting Gregorie v. G.P. Putnam’s Sons, 81 N.E.2d 45, 

49 (N.Y. 1948)), the court held that the date of publication “can be determined by the date the 

Defendant delivered these magazines to the United States Post Office for mailing to the 

subscribers,” id.  As a result, the court held that the defamation claim was barred by the statute of 

limitations, expressly rejecting the argument that the date on which subscribers received the 

magazines should be considered the date of publication.  Id. at *3; see also Strick, 192 Cal. Rptr. 

at 315, 317 (where subscriber copies of Los Angeles Magazine “were presented to the United 

States Postal Service for mailing on March 21, 1980,” defamation complaint filed on March 27, 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 42 of 45




34 

1981 was barred by statute of limitations); Palestri v. Monogram Models, Inc., 875 F.2d 66, 68 

(3d Cir. 1989) (observing that New Jersey would “apply a time of sending rule” for media 

publishers). 

In this case, it is indisputable that the issue of Pediatrics containing the challenged 

Article was placed in the mail to subscribers on August 30, 2004, more than a year before the 

Geiers filed their Complaint.  As with many journal publishers, it is the normal practice of AAP 

to have each issue of Pediatrics printed and bound by Cadmus Professional Communications in 

Easton, Maryland.  See Suchyta Decl. ¶ 5.  Cadmus then delivers the copies, addressed to AAP’s 

60,000 members and other subscribers, to a United States post office.  See id. ¶¶ 3, 5.  Once these 

copies are delivered to the Postal Service, neither AAP nor Cadmus has any further control over 

them.  See id. ¶ 6.  This regular practice was followed for the issue of Pediatrics dated 

September 2004, the copies of which were placed in the hands of the Postal Service on August 

30, 2004.  See id. ¶¶ 7-8 & Ex. A.  The Article thus indisputably was published more than a year 

before the Geiers filed their Complaint on September 1, 2004 and the entire action is therefore 

barred by the statute of limitations.  Summary judgment for AAP should be entered accordingly. 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 43 of 45




35 

CONCLUSION 

 For the foregoing reasons, AAP respectfully requests that the Court grant its motion to 

dismiss the Complaint or, in the alternative, grant summary judgment in AAP’s favor. 

Dated:   December 1, 2005   Respectfully submitted, 
 
      LEVINE SULLIVAN KOCH & SCHULZ, L.L.P. 
     
 By: /s/ Jay Ward Brown    
  Jay Ward Brown (D.C. Bar No. 437686) 
  Adam J. Rappaport (D.C. Bar No. 479866) 
      1050 Seventeenth Street, N.W., Suite 800 
      Washington, DC  20036 
      (202) 508-1100 
 
      Counsel for Defendant  

American Academy of Pediatrics

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 44 of 45




CERTIFICATE OF SERVICE 
 

I hereby certify that on December 1, 2005, I caused true and correct copies of the 

foregoing Defendant American Academy of Pediatrics’ Motion to Dismiss and/or for Summary 

Judgment, and the memorandum of points and authorities and exhibits thereto, to be served by 

the Court’s Electronic Case Filing System upon all parties scheduled for electronic notice, and 

on the following counsel via first-class mail:  

 
James A. Moody, Esq. 
THE CULLEN LAW FIRM, P.L.L.C. 
1101 30th Street, N.W. 
Suite 300 
Washington, DC  20007 

 
 
 
       /s/ Adam J. Rappaport    

 Adam J. Rappaport 

Case 1:05-cv-01749-TFH     Document 17-1     Filed 12/01/2005     Page 45 of 45



